Training
Creatief en wervend schrijven​

Niet langer op inspiratie wachten, maar gericht creatieve technieken inzetten. Voor de hand liggende ideeën loslaten en nieuwe invalshoeken voor wervende teksten kiezen. Zo schrijven dat je de lezer verleidt en aanzet tot doorlezen. Dit leer je met je collega’s in de training Creatief en wervend schrijven van Eline Janssen

Voor wie effectiever wervend wil schrijven

De training Creatief en wervend schrijven is voor iedereen die op creatieve wijze meer effect wil bereiken met wervende teksten bij zijn of haar publiek. Denk bijvoorbeeld aan webteksten, artikelen en teksten voor socials.

Opzet van de training

De training Creatief en wervend schrijven bestaat uit 2 bijeenkomsten van 2 tot 3 dagdelen. Tussen de bijeenkomsten ligt een periode van enkele weken. In die periode pas je het geleerde toe op de teksten die je voor je werk schrijft.

 

Maximaal aantal deelnemers per groep op locatie: 12.

Maximaal aantal deelnemers per groep online: 8.

 

Resultaat: prikkelende wervende teksten

Na deze training schrijf je wervende teksten die lezers boeien en raken. Je bent in staat om creatieve technieken in te zetten en vanuit de lezer te denken. Verder beschik je over een gerichte schrijfaanpak, zodat je gemakkelijker schrijft en het je minder tijd kost.

 

Programma

Mogelijke onderwerpen voor de training Creatief en wervend schrijven:

  • Schrijfblokkades overwinnen.

  • Creatief denken voor schrijvers.

  • Een originele invalshoek voor je onderwerp kiezen.

  • Snel tot een lezersgerichte tekstopbouw komen.

  • Het piramideprincipe: de kernboodschap voorop plaatsen.

  • Van kenmerk naar voordeel: commercieel leren schrijven.

  • Begrijpelijk en concreet schrijven.

  • Beknopt en pakkend formuleren.

  • Prikkelende koppen en inleidingen bedenken.

Elines aanpak

In de training Creatief en wervend schrijven wisselen theorie en korte schrijfoefeningen elkaar af. Die oefeningen zijn gebaseerd op teksten van jullie organisatie. Je bekijkt ook jouw eigen wervende teksten en die van je collega’s om sterke punten en verbeterpunten te bepalen. Je kunt rekenen op een afwisselende werkwijze met verrassende werkvormen en een lekker tempo.

 

Na de eerste bijeenkomst pas je het geleerde toe in de praktijk. Een of twee nieuw geschreven teksten stuur je dan naar Eline. Daarop ontvang je in de tweede bijeenkomst persoonlijke, schriftelijke feedback met tips en concrete verbetersuggesties.

 

Bovendien geven jullie onder leiding van Eline feedback op elkaars teksten. Zo leer je om met elkaar te klankborden wanneer jullie wervende teksten schrijven.

 

Training op maat

Eline maakt de training op maat van jouw organisatie. Dat betekent dat ze kijkt naar de situatie waarin jullie wervend schrijven: om wat voor teksten gaat het precies en wie zijn de doelgroepen? Daarnaast maakt Eline vooraf een analyse van een representatieve reeks teksten om verbeterpunten te bepalen en tot richtlijnen voor de training te komen.

Persoonlijke coaching Creatief en wervend schrijven

Je kunt de training Creatief en wervend schrijven ook volgen in de vorm van persoonlijke coaching. In dit geval werk je in een paar korte sessies van 1,5 tot 2 uur aan jouw leerdoelen.