Elines visie

Kijk op schrijven

 

Helder schrijven begint met helder denken. 

Denken over je publiek, het resultaat dat je voor ogen hebt, de situatie waarin je tekst gebruikt wordt. Helder schrijven betekent ook keuzes maken. Welke kernboodschap sluit het beste aan op wat je publiek al weet en wil weten? Hoeveel toelichting geef je? In welke volgorde presenteer je je informatie?

 

Helder schrijven vraagt om de kunst van het vereenvoudigen. 

Complexe inhoud terugbrengen tot de essentie. Zo, dat de ander precies begrijpt wat je bedoelt. Less is more. Dat vraagt soms om lef. Het lef om voor een andere inhoud en volgorde te kiezen dan je altijd hebt gedaan. Of het lef om concreet te zijn over gevoelige zaken waar vaak omheengedraaid wordt.

 

Helder schrijven is verleiden.

Juist in deze tijd van infobesitas. Je tekst onderscheiden van al die andere teksten. De lezer nieuwsgierig maken naar je inhoud, en prikkelen om door te lezen. Dat vraagt om een open blik. Soms ook om creatieve technieken.

 

Kun je helder schrijven leren? Eline denkt van wel. Met gerichte denk- en schrijftechnieken is bijna iedereen in staat om betere teksten te schrijven.

Helder
schrijven is 
verleiden
Werken
aan schrijf-
gewoonten

Kijk op coachen en trainen

 

Training en coaching is werken aan gedragsverandering. Als het om schrijven gaat betekent dit: werken aan schrijfgewoonten. Deze gewoonten verander je niet zomaar. Dat heeft te maken met hoe ons brein werkt. Hier wordt namelijk een strijd geleverd tussen onze rationele kant en onze emoties. Rationeel gezien wil je iets veranderen aan je manier van schrijven, maar emotioneel gezien vind je het wel prima zo. In wezen houden we namelijk niet van veranderen. Pas als je echt ervaart wat ander schrijfgedrag voor voordeel oplevert, zal de emotionele kant meewerken.

 

Wat betekent dat voor Eline’s aanpak van training en coaching?

 

  • Je kijkt naar je overtuigingen over schrijven. Bijvoorbeeld: ‘Hoe sneller ik achter mijn pc zit, hoe beter.’ ‘Het moet in één keer goed. Ik heb geen tijd om mijn tekst nog aan te passen.’ Als je je bewust  bent van de belemmeringen in deze overtuigingen, kun je deze loslaten en vervangen door helpende overtuigingen. In de voorbeelden: ‘Helder schrijven begint met helder denken.’ En: ‘Schrijven in rondes bespaart tijd en leidt tot effectievere teksten.’

 

  • Je experimenteert in de training direct met de geleerde technieken. Bovendien krijgen je handvatten en opdrachten om het  geleerde direct in de werkpraktijk te gebruiken.

 

  • Aan het einde van een training of coaching bekijk je wat jou helpt om tot blijvend ander schrijfgedrag te komen, en welke steun je daarvoor kunt organiseren. Dat betekent bijvoorbeeld dat je je schrijfwerk anders gaat plannen en je schrijfomstandigheden verbetert. Veel schrijvers blijken in de periode na de training geregeld feedback op hun teksten te vragen aan collega’s en management.