Over Eline

Eline_Janssen-43-high-contrast_LR.jpeg

Schrijftraining met ruim 25 jaar ervaring

Neerlandicus, lettervreter, praktijkmens, eigenzinnig, nieuwsgierig én fan van het piramideprincipe. Practise what you preach: Eline is niet van de lange monologen. Ze denkt liever met jou mee over hoe je in jouw werk optimaal resultaat bereikt met je teksten. Haar trainingen en coachings zijn interactief en praktisch. Je gaat dus meteen aan de slag om inzichten en technieken op je eigen teksten toe te passen.

boek2.jpg
boek.jpg

‘Dit is een fantastisch boekje. Het is geschreven in de stijl die wordt beschreven: to the point en glashelder. Je bent er vlot doorheen en je kan het direct toepassen. Must read voor iedereen die met regelmaat moet schrijven!’

- Review op bol.com

‘Heel handig boek waar je in de praktijk echt iets aan hebt. De tips helpen mij als gz-psycholoog om kortere verslagen te schrijven.’

- Review op bol.com

Teamvergadering achter glas

Elines visie

Haar visie op schrijven

Helder schrijven begint met helder denken

Helder denken is stilstaan bij je publiek, het resultaat dat je voor ogen hebt en de context waarin je tekst gelezen wordt. Helder schrijven betekent ook keuzes maken. Welke kernboodschap sluit het beste aan op wat je publiek al weet en wil weten? Welke toelichting geef je en wat laat je weg? In welke volgorde presenteer je je informatie?

Helder schrijven vraagt om lef

Helder schrijven brengt complexe inhoud terug tot de essentie. Zo, dat de ander precies begrijpt wat je bedoelt. Less is more. Dat vraagt soms om lef. Het lef om voor een andere inhoud en volgorde te kiezen dan je altijd hebt gedaan. Of het lef om concreet te zijn over gevoelige zaken waar vaak omheen gedraaid wordt.

Helder schrijven is verleiden

Helder schrijven is verleiden

Juist in deze tijd van infobesitas. Je tekst onderscheiden van al die andere teksten. De lezer nieuwsgierig maken naar je inhoud en prikkelen om door te lezen. Dat vraagt om een open blik. Soms ook om creatieve technieken.
 
Kun je helder schrijven leren? Eline denkt van wel. Met gerichte denk- en schrijftechnieken is bijna iedereen in staat om betere teksten te schrijven.

 

Werken aan schrijf-
gewoonten

Haar visie op trainen en coachen

Training en coaching is werken aan gedragsverandering

Als het om schrijven gaat, betekent dit: werken aan schrijfgewoonten. Deze gewoonten verander je niet zomaar. Dat heeft te maken met hoe ons brein werkt. Hier wordt namelijk een strijd geleverd tussen onze rationele kant en onze emotionele kant. Rationeel gezien wil je iets veranderen aan je manier van schrijven, maar emotioneel gezien vind je het wel prima zo. Want veranderen is voor het brein ongemakkelijk. Pas als je echt ervaart wat ander schrijfgedrag voor voordeel oplevert, werkt de emotionele kant mee.

Wat dat betekent voor Elines aanpak van training en coaching

Je kijkt naar je overtuigingen over schrijven. Bijvoorbeeld: ‘Hoe sneller ik achter mijn pc zit en begin met typen, hoe beter.’ en ‘Het moet in één keer goed. Ik heb geen tijd om mijn tekst nog aan te passen.’ Als je je bewust bent van de belemmeringen in deze overtuigingen, kun je deze loslaten en vervangen door helpende overtuigingen. Bijvoorbeeld: ‘Helder schrijven begint met even de tijd nemen om na te denken.’ en: ‘Eerst met vaart je concept typen en pas daarna sleutelen, bespaart tijd en leidt tot effectievere teksten.’
 
In de training experimenteer je direct met de geleerde technieken. Bovendien krijg je handvatten en opdrachten om het geleerde direct in de werkpraktijk te gebruiken.
 
Aan het einde van een training of coaching bekijk je wat jou helpt om tot blijvend ander schrijfgedrag te komen en welke steun je daarvoor kunt organiseren. Dat betekent bijvoorbeeld dat je je schrijfwerk anders gaat plannen en dat je je schrijfomstandigheden verbetert. Veel schrijvers blijken in de periode na de training geregeld feedback op hun teksten te vragen aan collega’s en management.

 

10 vragen aan Eline

Work Presentation_edited.jpg

2. Hoe ben je ertoe gekomen schrijftrainer te worden?

Ik wist altijd wel dat ik ‘iets met schrijven’ wilde doen. Dat heeft misschien te maken met het feit dat mijn ouders heel talig zijn en van nature goed en graag schreven. Na het vwo meldde ik me aan bij de School voor Journalistiek in Tilburg. Tot mijn verdriet werd ik uitgeloot. Daarop besloot ik Nederlandse taal- en letterkunde te gaan studeren in Nijmegen. Een heel leuke en interessante studie, waar ik nooit spijt van heb gehad. Ik wist alleen één ding zeker: dat ik niet voor de klas wilde.

Na mijn afstuderen kreeg ik al snel een baan als tekstschrijver bij Boertien en Partners, nu BVO. Het leuke was dat ik hier veel communicatietrainingen kon volgen en meelopen. Het trainerschap lonkte meteen. Ik ontdekte dat ik het heel mooi vond om met mijn passie voor schrijven iets voor anderen te betekenen. Na een train-de-traineropleiding ging ik zelf schrijftrainingen geven.

1. Wat wilde je vroeger worden?

Kinderboekenschrijver. Ik las als kind heel veel, kon me helemaal verliezen in een mooi boek. Vanaf mijn zevende schreef ik zelf ook verhalen; ik heb de schriftjes nog steeds. En op school genoot ik van opstellen maken, tot verbazing van mijn klasgenootjes.

3. Wat vind je leuk aan je werk?

Dat is een lastige vraag. Ik vind zoveel leuk aan mijn werk als trainer. Ik houd ervan om met een groep te werken en sfeer te maken. Ik geniet van het contact met de deelnemers, zeker als ze plezier hebben in de training en enthousiast zijn over wat ze eruit halen. Wat ik ook leuk vind, is dat elke dag in mijn werk anders is. De vragen die mensen stellen, de dynamiek in de groep en de grappen die er gemaakt worden, zijn altijd anders. En waar ik elke keer blij van word, is dat ik mee mag kijken in de keuken van de organisatie waar ik voor train. Teksten zeggen veel over hoe

mensen met elkaar samenwerken en natuurlijk ook over wat ze precies doen. Dat vind ik interessant; ik ben nu eenmaal nieuwsgierig.

Eline_Janssen-43-high-contrast_LR.jpeg

4. Wat is het leukste dat je in je werk hebt meegemaakt?

Ik gaf eens een training aan een groep medewerkers bij de overheid die inspectierapportages rond erfgoed schreven. Ze leerden onder meer om heldere en aansprekende taal te gebruiken. Na de training redigeerden ze vaak elkaars teksten. Voor dat redigeren hadden ze een woord bedacht: ‘teksten elineseren’.

Elines schrijftrainingen en coachings

Geen tekstschrijver inzetten, maar zelf heldere teksten leren schrijven? Eline biedt je verschillende interactieve en praktische schrijftrainingen. Kies voor een algemene training of een doelgroepgerichte training. Deze laatste is bijvoorbeeld geschikt als je als adviseur of beleidsmaker, als financial of in de ggz werkt. Liever een-op-eenbegeleiding? Met Elines schrijfcoaching werk je in minder tijd gericht aan het verbeteren van je eigen schrijfvaardigheid.

 

Elines schrijftrainingen en coachings

Geen tekstschrijver inzetten, maar zelf heldere teksten leren schrijven? Eline biedt je verschillende interactieve en praktische schrijftrainingen. Kies voor een algemene training of een doelgroepgerichte training. Deze laatste is bijvoorbeeld geschikt als je als adviseur of beleidsmaker, als financial of in de ggz werkt. Liever een-op-eenbegeleiding? Met Elines schrijfcoaching werk je in minder tijd gericht aan het verbeteren van je eigen schrijfvaardigheid.